donderdag 14 februari 2013

Donderdag 14 feb.

Vanmorgen alles op m'n gemak gedaan. Ik ging pas tegen tienen weg richting de gletchers. Arriveerde er om half 2 en boekte voor 4 nachten in een hostel (2 pers. kamer). Na de lunch naar het einde van de Franz Josef gletcher gelopen. Een half uur gelopen op keien en nog eens keien. Bij het einde was de gletcher goed te zien. Een machtig gezicht moet ik toegeven. Het smeltwater is het begin van de rivier de Waiho. Wat deze gletcher en de Fox gletcher, die hier 25 km verderop ligt, zo speciaal maakt is dat nergens ter wereld een gletcher zo dicht bij een kust uitmondt. In dit geval maar 20 kilometer. Weer terug in het dorp heb ik mn gletcher tocht van zondag vervroegd naar morgenmiddag zodat ik zaterdag weer hier weg kan. Ook wat ansichtkaarten gekocht voor verzending naar het thuisfront. De toeristische excursie naar Doubtful Sound heb ik ook geboekt. Die duurt een hele dag en vertrekt vanuit Manapouri, in Fjordland, over Lake Manapouri dan een half uurtje met een bus en daarna een boottocht over de fjord Doubtful Sound. In de fjord zijn de mooiste watervallen te aanschouwen evenals dolfijnen. Dat zit dus ook in de pocket.
Toen ik om 6 uur weer in de hostel kwam was er een vegetarische soep voor de gasten gekookt dus dat ging er na zo'n dag wel in. S'avonds de ansichtkaarten geschreven en gekletst met andere backpackers. 
De tweede foto is het enorme stenenbed wat achterbleef na het smelten van de gletcher sinds de laatste 100 jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten