zondag 17 februari 2013

Zaterdag 16 feb.

Vandaag toen ik wakker werd was het helder en kon ik vanuit mijn kamer in de hostel de besneeuwde bergtoppen zien dus normaal gesproken gaat de gletcher tocht vandaag wel door. Op een terras koffie gedronken en daarna me omgekleed voor de tocht. Na een instructie richting de heli platforms en ingestapt. De vlucht ging langs de hellingen, net onder de wolken door, en na nog een rondje over de gletcher zijn we er midden op geland. Na het bevestigen van de stijgijzers onder de schoenen gingen we onder begeleiding van een gids verder naar boven.  We hebben door gletcher gleuven gelopen en veel geklauterd. Ook was er een gat in de gletcher waar je je doorheen kon laten zakken. Er zat wel een bocht in en daar kwam ik in vast te zitten. Kreeg het wel eventjes benauwd. Maar met behulp van een touw kwam ik toch wel uit. Ongeveer na een uur brak het wolkendek en scheen de zon op de gletcher en gelijk zag het er ineens heel anders uit. Sommige ijs blokken legen een mooie blauwe gloed...prachtig. Na ruim 2 uur werden we weer door een heli opgehaald en waren we tegen half 4 weer in het dorp. Dit was een machtige belevenis. Nadat alle spullen weer ingeleverd waren kreeg ik nog een goodie-bag mee met daarin onder andere een dvd met opnames van de Franz Josef Glaciers. Dus dat wordt thuis nog eens goed nagenieten. Later een Nederlands meisje een lift gegeven die ook naar het zuiden wil. In Haast ging zij een hostel in en heb ik mijn tentje opgezet.
Dit was een top dag waar ik nog geregeld aan terug zal denken.

1 opmerking: